http://www.speakingtree.in/public/spiritual-blogs/seekers/self-improvement/to-be-contented-in-the-self-and-by-the-self
Prajahati Yada
Kaman Sarvan Partha Manogatan
Atmanyevatmana
Tustah Sthitaprajnas
Tadochyate ---
Bhagavad Gita. chapter 2 verse 55.
Lord Krishna indicates that one who is “Content in the Self by the Self” he is the man of steady intelligence. How exactly can one be contented “in the Self,” and what does “by the Self” mean?
At the onset one has to understand that no one who has certain standards and
presumptions can be contented merely in the personality. It is always the
personality that gets damaged, disturbed, annoyed, etc. The personality has
objective of its own kind and is by no means content just like that. So
contentment is something within us which is not affected by the personality.
This is state of awareness which when bloomed in us is able to scrutinize and
empathize with itself from its already established position and therefore can
understand what is happening around and within its range of emotion, desire,
etc., without being attracted to the objects outside.
Let us suppose I have tasted the best Aloo Parathas prepared by mother and
if anything that does not match the taste even if it is from a 7 star hotel, it is inferior to me compare to what my mother has
served me. So to my experience of tasting Aloo Parathas only those that can
beat the taste of what my mother served me are worthy to be called superior. If
I taste Aloo Parathas in any other places I am not able to categories them as
good or bad as I have tasted the best. Also as I know that I have tasted the
best I have no expectation on other Aloo Parathas to make me
disappointed though I relish them.
Like wise if I am satisfied with Self any other material object fails to
give me that contentment which the Self is providing me. The truly contented
person is not bothered whether things or events around in the material world
are good or bad as deep inside his personality is satisfied with the Self and
so rest all that he looks with an equal mind without likes and dislikes are not
so superior than what the Self is providing him. When an individual has
experienced the beauty of the self the wantons does not arise and they no
longer affect or disturb him, because they are not mind-fostered. Once the Self
is satisfied with the Self slowly we start to realize that desires, wantons,
and lust can never be gratified to the full, for they ever keep mushrooming and
we can see their falsity and can let them die as they arise in the mind itself.
Now the final question is
which Self has to be contented with which Self?? Are there two Self
then??
The Individual Self that is the JEEVATMA, the
combo of mind and intellect has to be satisfied with the Divine Self that
is PARAMATMA. Jeevatma is a part of Paramatma and
has all the qualities of divine but due to ignorance we are unable to recognize
that divinity, if divinity is acknowledged it is being satisfied with the SELF.
हिमवदादि पर्वतस्थ पद्मादि तालाबों में से निकलने वाली गंगा सिन्धु आदि नदियॉं स्थलखण्डों में जबतक इतस्ततः बहती रहती है, तबतक उन्हें सरिताओं के अतिरिक्त कुछ नहीं कहा जाता| परन्तु, जब कभी वे ही तरंगिणियॉं सागर की गोद में समा जाती है तब उनकी समुची शक्ति भी केन्द्रीभूत हो जाती है और वे ही समुद्र इस संज्ञा को प्राप्त हो जाती हैं| मनुष्य में विद्यमान समस्त गुणों की भी यही स्थिति है| जब समस्त गुण पुंजीभूत हो जाते हैं तब उन्हें प्रेम कहा जाता है| प्रेम में समस्त गुण समाहित हो जाते हैं ऐसा कहने की अपेक्षा यह कहना उचित होगा कि सारे गुण विलीन होकर जो एकाकार प्रतिमा निर्मित होती है वह प्रेम है| प्रेम आत्मा की समग्र अभिव्यक्ति है|
ढ़ाई अक्षरों में निहित दुर्जेय और दुर्ज्ञेय तत्त्व के बोध को प्राप्त कर लेने पर फिर कोई ज्ञेय शेष नहीं रह जाता| प्रेम के अनुभवी के लिए संसार में कोई ध्येय अवशिष्ट नहीं रहता| प्रेम ससीम से निःसीम में पहुँचाने वाली पगडंडी है| प्रेम सच्चिदघानन्दत्व का सार है| जीवन के उच्चतम रूप की अभिव्यक्ति का माध्यम प्रेम ही है| यदि जीवन से प्रेम को हटाया जाय तो जीवन में कुछ भी विशेषता नहीं रहेगी| रामायण में राम जितने आवश्यक हैं जीवन में प्रेम उतना ही अनिवार्य है| प्रेम के अभाव में हृदय श्मशान की तरह होता है, जिसमें दुर्गुणों के भूत मँडराया करते हैं|
प्रेम आत्मसाधना की पाठशाला है| आत्मकल्याण के लिए जिन रत्नत्रयों की आवश्यकता होती है वह प्रेम के बिना प्रकट नहीं होते| प्रेम के राजमार्ग पर चल कर ही सम्यग्दर्शनरूपी राजा साधक के हृदय में अन्तःप्रवेश करता है| सम्यग्दर्शन के आठ अंगों में वात्सल्य अंग प्रमुख है जो प्रेम का ही अपर नाम है| बिना आत्मप्रेम के सम्यग्ज्ञान के प्रवेश का राजमार्ग कौन उद्घाटित करेगा ? जब प्रेम करुणा नाम को प्राप्त हो जाता है तो प्रेम को ही सम्यक्चारित्र कहा जाता है| आत्मरति के बिना आत्मध्यान की कल्पना करना तालाब के बिना कमल के प्राप्ति की कल्पना करने के समान है| लौकिक प्रयोजनों की सिद्धि हो या आध्यात्मिक प्रयोजनों की, प्रेम के बिना न कोई सिद्धि मिलती है न ऋद्धि| प्रेम ही समृद्धि का कारक है| अतः प्रेम सर्वतोमुखेन उपादेय है| by Krishan Sharma